torsdag 2. juli 2009

Velkommen juli!

Ja, da var det allerede juli, min siste måned i Venezuela. Det føles rart, men jeg er i godt humør. Jeg er veldig innstilt på å nyte hvert sekund av de siste ukene, og jeg hadde en veldig fin start på måneden i går. Hele trinnet mitt dro på tur til Los Andes som avslutningstur. Siste skoledagen min er i morgen. Turen vår var veldig fin og veldig kald. Vi var over 3000 moh og for første gang på over et år så jeg sludd. Det var forferdelig kaldt, i alle fall etter ti måneder i varmen. Plutselig forstod jeg hva venezuelanerne mener når de spør meg om vi sitter inne hele vinteren i Norge. Jeg har opptil flere ganger blitt spurt om vi rett og slett har fri hele vinteren på grunn av kulden. Hver gang har jeg ledd og gjort narr av dem, men nå skjønner jeg hvordan det er. Mange venezuelanere har ikke engang opplevd minusgrader, og da forstår jeg godt at 30 minusgrader kan høres litt uvirkelig ut. Nesten så jeg ikke trodde det selv engang, der jeg satt og hakket tenner i to plussgrader i går. Men til tross for kulden hadde jeg en veldig fin dag. Jeg re på hest langt innover fjellet, så på stjerner og drakk masse kakao. Da jeg kom tilbake til Mérida sentrum var det deilig å ta av jakkene og legge meg i senga mi med røde kinn.

I dag tidlig ble jeg utsatt for et meget alvorlig bitt i fingeren. For første gang i hele mitt liv stukket av ei bie. Fingeren som var offer for stikket hovnet opp og det gjorde litt vondt. Vertsmora mi var ikke hjemme, men jeg ringte henne og fortalte hva som hadde skjedd. Hun gav meg streng beskjed om å ta en tur til legen for sikkerhets skyld. Så i dag har jeg altså vært hos legen med et biestikk i fingeren. En norsk lege ville nok ledd godt, eller ikke? Jeg husker ikke helt hvordan norske leger er, men mamma og pappa ville nok ikke sendt meg til legen. Det er jeg i alle fall ganske sikker på. ;-)

Ja, sånn startet altså måneden min, med ekstrem kulde og farlige biestikk. Utrolig at jeg fortsatt lever.

Ingen kommentarer: